
І. Назва дисципліни: Історія українського кінематографа
ІІ. Викладач: Пижик Андрій Миколайович
ІІІ. Кафедра: Новітньої історії України
IV. Освітній рівень: другий (магістерський), 3 семестр
V. Кількість годин:
- Лекції – 24;
- Семінари – 16;
- Самостійна робота – 80;
- Разом – 4 кредити ЄКТС.
V. Форма контролю: Залік
VI. Актуальність дисципліни, практичне застосування
Український кінематограф в своїй історії переживав періоди піднесення і занепаду. На його розвиток впливали суспільно-політичні процеси, які знайшли відображення в творчості українських сценаристів, кінорежисерів та акторів. Український кінематограф чутливо реагував на посилення партійно-державного тиску в роки становлення та зміцнення радянського тоталітаризму. Однак навіть в умовах жорсткого партійного диктату, кіномитцям вдалося створити шедеври, які назавжди увійшли в скарбницю української та світової культури. Українське кіно займає гідне місце в пантеоні світового кіномистецтва як окреме унікальне явище.
Творчі успіхи і мистецькі поразки, міжнародне визнання і звичайна радянська пропаганда, тотальний контроль партійно-державних органів і відсутність належної уваги з боку держави в роки незалежності, здобуття творчої свободи і фінансові негаразди все це стало частиною історії українського кінематографа і пропонується студентам для вивчення як окрема навчальна дисципліна.
Мета навчальної дисципліни «Історія українського кінематографа» поглибити знання студенів з історії становлення та розвитку українського кінематографа в контексті суспільно-політичних та національно-культурних процесів в Україні впродовж ХХ – на початку ХХІ ст., з’ясувати сучасні тенденції вітчизняного кіномистецтва.
Вивчення дисципліни забезпечить набуття наступних компетентностей:
- поглиблені знання про головні події, процеси та тенденції в історії українського кінематографа;
- здатність застосовувати набуті знання з історії українського кінематографа у повсякденній діяльності для орієнтації в національно-культурних процесах, оцінки мистецьких явищ і подій;
- здатність здійснювати історичний аналіз впливу суспільно-політичних процесів на розвиток кінематографа в Україні;
- здатність формувати, формулювати та обґрунтовувати власне бачення проблем історичного розвитку українського кінематографа;
- використовуючи здобуті знання з історії українського кінематографа, аналізувати, оцінювати сучасні події і явища в мистецькому житті України;
- надавати кваліфіковані консультації з питань історії українського кінематографа.
Під час опанування цієї дисципліни ми з вами разом:
- визначимо особливості розвитку українського кінематографа на окремих етапах його існування;
- будемо досліджувати вплив суспільно-політичних процесів на кіномистецтво;
- проаналізуємо державну політику в галузі кінематографа в різні періоди історії українського кіно;
- ознайомимося з найбільшими успіхами та прорахунками вітчизняного кінематографа, проаналізуємо їх причини;
- подивимося на українські фільми як на історичне джерело;
- з’ясуємо проблеми і перспективи сучасного українського кінематографа.
VІІ. Структура дисципліни:
Навчальна дисципліна «Історія українського кінематографа» складається із двох блоків, відповідно до хронологічного принципу.
Перший блок охоплює історію кінематографа в Україні від зародження і поширення цього виду мистецтва на українських землях наприкінці ХІХ ст. і до середини 50-х років ХХ ст. У цьому блоці висвітлюватимуться різноманітні аспекти долучення до нового мистецтва українців, становлення ігрового кіно на початку ХХ ст. та в роки Української революції, розквіт кінематографа в 1920-х рр. та зародження власне національного кіномистецтва, кінематограф у лабетах тоталітарного «соцреалізму», кіновиробництво в роки німецько-радянської війни і післявоєнне десятиліття.
Другий блок присвячений історії українського кінематографа з часів «відлиги» і до сучасного стану кіномистецтва в Україні. Студенти вивчатимуть особливості появи поетичного кіно в Україні, взаємовідносини влади і кіномитців, кінотворчість у 1970-1980-х роках, діяльність Спілки кінематографістів України, кінець доби «соцреалізму» в творчості кіномитців в умовах «перебудови», еволюцію українського кінематографа в роки після відновлення незалежності.
На семінарських заняттях студенти аналізуватимуть документи пов’язані із відображенням державної політики в галузі кіномистецтва, кінематографічні періодичні видання різних років, мемуари видатних вітчизняних кіномитців і, звичайно, художні фільми українських кінорежисерів, визначатимуть задум авторів фільмів, його втілення і наслідки для національно-культурного та суспільно-політичного життя України.